Reviews

The House in Smyrna by Tatiana Salem Levy

tekitus's review against another edition

Go to review page

5.0

Um livro que te leva em uma montanha russa de emoções

anatorres's review against another edition

Go to review page

adventurous emotional medium-paced
  • Plot- or character-driven? Character
  • Strong character development? It's complicated
  • Loveable characters? No

3.0

reatlegilemm's review against another edition

Go to review page

challenging dark sad tense

3.25

anacristinapb's review against another edition

Go to review page

4.0

Já havia ouvido muito sobre a escritora Tatiana Salem Levy, mas por um motivo ou outro não tinha lido nada de sua obra até agora. Comecei a ler A chave de casa e a narrativa me agarrou e quase não pude deixar de lado até chegar ao fim. Romance fragmentado, composto por histórias que se cruzam, de vários personagens cujas vozes escutamos através da perspectiva da protagonista-narradora. Esta dialoga com o avô, imigrante judeu turco que deixa sua terra natal para o Brasil nas primeiras décadas do século vinte; com a mãe, indiretamente envolvida na resistência política de esquerda durante a ditadura militar brasileira, presa e torturada por isso; com um amante com quem tem uma relação intensa e apaixonada e que, pouco a pouco vai se revelando cada vez mais manipulador e violento; e com outros personagens que encontra em suas viagens à Turquia e a Portugal.

Todos esses personagens convergem para compor e recompor a identidade da protagonista ao longo de seu percurso autográfico, o qual se dá exatamente através do ato da escrita, pois ela escreve—reflete, relembra, conta e cria—um passado: um passado recente seu e o passado de prévias gerações: a história da mãe, do avô, da nação brasileira e de outras nações fundacionais na história dessa família. Este é, portanto, um romance sobre deslocamentos temporais, geográficos e afetivos.

A escrita é também o instrumento de que a narradora se vale para, lentamente, conseguir lidar emocionalmente com dois eventos graves em sua vida: a doença e morte da mãe, e sua própria recuperação psicológica e física depois que finalmente consegue deixar a relação abusiva com o amante. Neste sentido, um aspecto de A chave de casa que vale a pena ressaltar é a maneira como a autora constrói sua narrativa sobre as forças antagônicas de Eros e Tânatos, os quais se alternam de um parágrafo a outro, de um fragmento (ou capítulo) ao seguinte, parecendo vencer ora o amor e a vida, ora a degradação e a morte.
Ao final, vence a vida: vence o ato criativo, o ato de narrar e rememorar; vencem os laços afetivos atados pela memória através de gerações.

gabrielalt's review against another edition

Go to review page

3.0

Bom livro mas mais deprê do que erro gostaria.

curlycharcoal's review against another edition

Go to review page

3.5

this is advertised as a story on the road; the narrator's trip from Brazil to Turkey, to explore her family's past. from a country i love to the old country i left behind. i have never bought a book faster.

except it has little to do with the road or those places. it's a book about pain, love, family and leaving. it comes in the shape of a vignette spanning three generations across three continents. the common thread across all is the silence and the phrase that keeps coming up; "silence is dangerous". it's her dangerous prose where Levy speaks the loudest in this book.

the pieces vary from a single sentence to a dozen pages. it's a demanding book. it wants the reader's presence and attention as they get teleported in emotion and time, abruptly getting dropped in the middle of a scene like a forgotten memory one stumbles upon accidentally. with no introductions and barely any clues, no overhead of narration, one finds themselves as the narrator. a masterfully unreliable one that keeps you on your toes.

phoebe912's review against another edition

Go to review page

challenging dark emotional reflective medium-paced
  • Plot- or character-driven? Character
  • Strong character development? It's complicated
  • Loveable characters? Yes
  • Diverse cast of characters? N/A
  • Flaws of characters a main focus? N/A

3.75

rushda's review against another edition

Go to review page

dark emotional reflective sad medium-paced
  • Plot- or character-driven? Character
  • Strong character development? Yes
  • Loveable characters? Yes
  • Diverse cast of characters? Yes
  • Flaws of characters a main focus? Yes

3.5

jennms_qkw's review against another edition

Go to review page

4.0

I thought this would take me longer to read and absorb. Maybe I missed something. I did read a couple of reviews. Maybe The English Patient helped me to remember many threads in books.

Brazil. Turkey. Portugal. A key.

vgk's review against another edition

Go to review page

4.0

A beautifully written meditation on grief, love, belonging, stasis and movement.